Capoeira angola refererer til enhver capoeira som følger tradisjonene før etableringen av regional-stilen.
Ettersom capoeira angola eksisterte i mange deler av Brasil siden kolonitiden, spesielt i Rio de Janeiro, Salvador og Recife, er det umulig å si hvor og når capoeira angola begynte å ta sin nåværende form.
Slaver fra Angola
Navnet angola startet så tidlig som i begynnelsen av slaveriet i Brasil, da afrikanere som ble fraktet til Luanda i Angola for deretter å bli sendt til Amerika. De afrikanske slavene i Brasil ble derfor benevnt som fra Angola, uansett opprinnelig nasjonalitet.
Enkelte steder i Brasil kalte folk det å «spille capoeira» for å «spille angola». I følge enkelte kilder brukte capoeira-skolen Centro de Capoeira Angola Conceição da Praia, som ble opprettet i Bahia, navnet capoeira angola allerede på begynnelsen av 1920-tallet.
Mestre Pastinha
Navnet Angola ble endelig udødeliggjort av Mestre Pastinha på 23 februar 1941, da han åpnet Centro Esportivo de Capoeira Angola (CECA). Pastinha var kjent som en stor forsvarer av den tradisjonelle capoeiraen, og betydelig respektert av datidens og nåtidens anerkjente capoeira-mestere. Snart kom mange andre mestrene til å adoptere angola.
Stilen i capoeira angola
Idealet i capoeira angola er å videreføre måten slavene pleide å slåss eller spille capoeira. Bevegelsene kan betegnes som strategiske, snikende bevegelser utført stående eller nær gulvet avhengig av situasjonen. På denne måte søker capoeira angola å holde i hevd den tradisjonelle «malícia», «malandragem» og uforutsigbarheten som var så karakteristisk for den opprinnelige capoeiraen.
Moderne capoeira angola
Moderne capoeira angola utviklet seg parallelt med regional, men med en tradisjonalistisk og opposisjonell rettesnor. Mestre Pastinha, som anses som capoeira angolaens første representant, var i motsetning til Mestre Bimba mot å bruke fysiske bevegelser fremmede for capoeira, samtidig som han spesielt verdsatte det lekende aspektet av spillet i stedet for kampsportdelen.